Case

Reseplanering hela vägen

Många som åker med kollektivtrafiken använder en reseplanerare på internet för att ta reda på alternativa avgångs och ankomsttider för sin resa. Vissa reseföretag erbjuder numera även komplett reseinformation från dörr till dörr.

Tack vare samarbetet med Triona kan den tyska systemleverantören HaCon informera resenärer om helan resan – inklusive promenaden, cykelturen eller bilresan till och från närmaste hållplats.

HaCon är en ledande leverantör av tidtabellsbaserade planeringsverktyg med kunder i 25 länder. Deras systemplattform HAFAS används dagligen för cirka 40 miljoner reseförfrågningar. Största kunden är Deutsche Bahn – ett av världens största transportföretag.

För de resenärer som vill göra en komplett reseplanering har samarbetet mellan HaCon och Triona öppnat nya möjligheter. Nu kan den som går, cyklar eller åker bil till eller från närmaste kollektiva färdmedel få komplett information om sin resa, från dörr till dörr. Trionas system baseras på de offentliga vägdatabaserna i Norden. I andra delar av Europa, som Storbritannien, Tyskland och Schweiz, använder Triona open sourcedatabasen Open Street Map.

Bland de större användarna av det gemensamma färdplaneringssystemet i Norden kan nämnas svenska Västtrafik. Nyligen valde även norska kollektivtrafikbolaget NSB Trionas lösning.
– Trionas reseplaneringsverktyg kompletterar på ett utmärkt sätt våra system och bidrar till att våra kunder kan erbjuda sina resenärer en mycket bra tjänst, säger Stephan Sunderkamp, Head of Division HAFAS Internet på HaCon.